Een verhelderende week - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Antoinet Hellinga - WaarBenJij.nu Een verhelderende week - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Antoinet Hellinga - WaarBenJij.nu

Een verhelderende week

Blijf op de hoogte en volg Antoinet

08 Oktober 2014 | Kenia, Kitengela

Heey!

Na 6 weken heb ik toch wel echt het idee dat ik lang weg ben. Begin steeds meer kleine dingen te missen. Maar het aftellen is al begonnen, dus ik ga er nog een mooie tijd van maken hier!

Donderdag, vrijdag en zaterdag waren niet mijn beste dagen. Zaterdag hadden we een dag extra stage gelopen zodat we op zondag en maandag weekend hadden. Het waren mijn laatste dagen op de out patient ward. Ik heb heel veel bedden opgemaakt en ben heel vaak naar boven en weer naar beneden gelopen in het ziekenhuis. Ook had ik steeds meer last van dat ik moeizaam kon communiceren met patiënten en collega’s. Na wat gepraat te hebben met ‘leuke’ collega’s en Jeske en Steven ging het wel weer.

Zaterdag avond hebben we om het weekend te vieren bij de Nyama choma’s gegeten, dit betekent gerookt vlees. Ik had heerlijke kippen vleugeltjes met pittige saus en patatjes. Zondag gingen we op tijd op pad naar een recreatie bos bij Nairobi, Kikuya forest. Voordat we er waren met de taxi waren we twee uur verder. We moesten wel 10 aan voorbijgangers vragen waar het was. Het bleek in een hele rijke buurt in Nairobi te liggen. In het bos zelf waren bijna alleen maar blanken en Aziaten. Heel gek. We zouden mountainbikes huren, maar die zagen er zo slecht uit dat we maar zijn gaan lopen. We hebben een heerlijke wandeling gemaakt langs onwijs grote bomen, een grot en een waterval. We waren blij dat we niet op de fiets waren met al die trappen .

Maandag middag zou een arts van het ziekenhuis ons mee nemen om te gaan lunchen. s‘ Ochtends zijn Steven en ik naar de sportschool geweest. ’s Middags kwam dokter Mrugu ons met zijn auto ophalen om naar de struisvogel boerderij te gaan, bij gebrek aan andere leuke locaties in Kitengela. Ik dacht, we gaan lunchen dus we zijn zo weer thuis. Maar daar dacht dr. Mrugu anders over. We hebben heel lang zitten praten over de gezondheidszorg in Kenia, cultuurverschillen en de regering. Hierdoor werd ons heel veel duidelijk over de gang van zaken in het ziekenhuis. Echt een eye opener.
Hierna moesten we nog boodschappen doen, maar dr. Mrugu wilde de hele dag voor ons zorgen, dus hij ging ook mee boodschappen doen. Op de markt in Kitengela was hij nog nooit geweest, dus die hebben we hém laten zien. Hij was verbaasd over hoe wij ons redden in Kitengela.

Dinsdag begonnen mijn twee weken op de Maternity ward. Hier liggen vrouwen die gaan bevallen of net bevallen zijn. In de ochtend waren gelijk drie keizer snedes. Aan de bak dus. Ze zeggen dat ze een patiënt die voor een spoed-keizersnee moet binnen 10 minuten moeten hebben voorbereid, maar uiteindelijk doen ze hier bijna een uur over. Gelukkig waren alle drie de baby’s (op het eerste gezicht) gezond geboren. Ik heb een van de drie keizer snedes op de OK meegekeken. Ook heb ik twee pasgeboren baby’s aan mogen kleden. Leuk!! Na het werk nam Joshua (een collega) ons mee om schoenen te kopen (Steven en Jeske vonden zijn schoenen zo leuk). Na een kwartier lopen kwamen we bij een onwijs kleine winkel aan met 10 paar schoenen, die allemaal al gedragen waren. Weird… Dat werd dus geen schoenen kopen. Joshua wilde graag zijn appartement laten zien. Jeetje wat was dat klein :O Zo leven ze hier dus gewoon…

Vandaag waren er maar twee patiënten op de afdeling, daarom heb ik de hele dag aan school gewerkt. Moet ook gebeuren…

Vrijdag komt de vriendin van Steven en aankomend weekend gaan we weer een weekendje kamperen. Daarna nog maar 2 weken stage :D

Liefs Antoinet

  • 08 Oktober 2014 - 15:25

    Tineke:

    Hou vol Antoinet, je kunt nu gaan aftellen, en ondertussen gewoon nog genieten van je stage! Kus.

  • 09 Oktober 2014 - 10:28

    Oma Hellinga:

    Hoi Antoinet genoten van je reisverslag, lieve groetjes opa en oma

  • 10 Oktober 2014 - 16:18

    Marjolein :

    Nog heel veel plezier daar geniet er nog maar effe van dikke kus je zus Gr Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antoinet

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 8676

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 07 November 2014

Minor Global Nursing

Landen bezocht: