SAFARI!! - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Antoinet Hellinga - WaarBenJij.nu SAFARI!! - Reisverslag uit Kitengela, Kenia van Antoinet Hellinga - WaarBenJij.nu

SAFARI!!

Blijf op de hoogte en volg Antoinet

01 Oktober 2014 | Kenia, Kitengela

Bedankt voor de leuke en lieve reacties op mijn vorige verslagen! Echt leuk om te lezen vanuit hier.
We zijn alweer op de helft van onze stage in het ziekenhuis. Donderdag was ik alleen met Steven naar stage geweest. Jeske voelde zich nog niet zo lekker. Het was een beetje een gekke dag. Ik heb veel patiënten de weg gewezen in het ziekenhuis en geregeld dat patiënten die opgenomen werden een opgemaakt bed hadden. Hiervoor moest ik steeds langs Steven die op de mannen afdeling stond, dus heb eigenlijk alleen maar met Steven gekletst die dag. ’s Avonds gingen we ons voorbereiden op de SAFARI!! We hadden van vrijdag t/m maandag vrij gekregen om het Amboseli Nationaal park te bezoeken. Heel vervelend :D.

Vrijdag ochtend vroeg gingen we op weg naar een backpackers lodge in Nairobi, daar zou onze safari starten. 2 uur later (lekker Afrikaans) dan gepland vertrokken we naar het park. Het zou ongeveer 6 uur rijden zijn. We zaten met zijn drieën in een busje, met een kok en de chauffeur/gids. Het was een relaxte reis, want het busje kon niet harder dan 75 km/uur, anders ging hij piepen. We reden trouwens gewoon over een geasfalteerde weg ;). Onderweg genoeg van het Keniaanse landschap kunnen zien. We kwamen aan het eind van de middag aan bij de tenten buien het park waar we in zouden slapen voor 2 nachten. Het waren super luxe tenten met gewone bedden erin en een soort badkamer achter de tent gebouwd. Super luxe. ’s Avonds had de kok heerlijk voor ons gekookt.

Zaterdag ochtend zouden we rond 9 uur het park in gaan. Bij het ontbijt konden we de Kilimanjaro helemaal zien. Echt super mooi. De rest van de dag hingen er allemaal wolken rondom de top. Ik had verwacht dat we in het park 1 uur aan het zoeken zouden zijn en dan één beest zouden zien. Maar er was constant een wild best te zien. Zo gaaf! Het dak van het busje kon open, waardoor we in het busje konden staan. Zo hadden we toch een beetje het idee dat we buiten stonden. We hebben onwijs veel olifanten gezien, hierom staat het park ook bekend. Verder nog gazelles, zebra’s, giraffen, wildebeasts, cheatahs, hyena’s, nijlpaarden, struisvogels, zwijnen, apen (die onze koekjes uit de bus hadden gejat), buffels en o ja, koeien (die vind je in Schagen niet)! Halverwege de dag hebben we op een uitzichtpunt gelucht. Wat een pracht dag!

Zondag ochtend gingen we voor zonsopkomst het park in. De zonsopkomst zelf hebben we in het park gezien. Het was onwijs helder waardoor je de zon heel mooi op zag komen. De Kilimanjaro was ook weer goed zichtbaar. Toen we op dat moment nog olifanten zagen was het plaatje helemaal compleet! We hebben zondag ochtend in totaal 2 uur door het park gereden. Helaas geen andere dieren gezien dan zaterdag. Na de vroege safari tocht hebben we ontbeten en zijn we weer op weg gegaan naar huis. Het was weer een lange reis, maar het was het echt dubbel en dwars waard! Eenmaal thuis natuurlijk gelijk de foto’s op de laptops gezet.

Maandag was onze extra vrije dag. Een dag om het stof uit onze kleren te wassen, want het park was echt onwijs stoffig door de droogte. Ook moesten we nodig weer naar de markt voor boodschappen. Voor diegene die denken dat we heel anders eten, we eten ’s ochtends gewoon brood, ze hebben blue band boter en ’s avonds eten we gewoon sperziebonen met wortel. Heel anders is het dus niet. Alleen in het ziekenhuis krijgen we echt keniaans eten, al is dat ook nog niet heel anders dan in Nederland.
’s Middags hebben Jeske en ik ons haar in laten vlechten bij een kapper hier om de hoek. Ze zijn echt 2,5 uur bezig geweest. De meeste vrouwen hier hebben nep haar, omdat hun eigen haar heel moeilijk te verzorgen is. Dit wordt er dan vanaf de huid ingevlochten. Dinsdag vond iedereen dat we er ‘smart’ uitzagen, haha! Ik weet zelf nog niet of ik het wel zo mooi vind…

Dinsdag na een lang weekend vrij weer eens naar het ziekenhuis. Ik loop deze week nog op de spoed eisende hulp stage. Ik weet niet altijd waar de verpleegkundigen het over hebben (eigenlijk meestal niet) omdat ze in het Swahilli praten. Dat was nu ook weer heel handig, want ik merkte dat er iets aan de had was maar wist niet wat. Totdat ik in een kamer verder keek, waar iemand onder een laken lag die wel heel stil lag… Ik ben snel weer terug gelopen. Later kwam er nog een patiënt die hete olie over zijn voet had gekregen. Er zaten onwijze blaren op zijn voet en hij was helemaal gezwollen. De dokter had bedacht dat hij de huid en de blaren van de patiënt zijn voet moest snijden. De patiënt had veel te weinig pijnstilling gekregen terwijl de dokter het vel weg sneed. Aahhh, wat had ik het met die patiënt te doen.

Woensdag kwam er een patiënt binnen die zijn arm had gebroken, dit was echt duidelijk te zien. Hij was ook echt flink gebroken. Ik moest zijn arm vasthouden terwijl de dokter zijn arm ging hechten, brrr. De patiënt had alleen bijna geen pijn, dit kon niet goed zijn. Maar de dokter vond het niet nodig om hier verder aandacht aan te besteden, duuusss….
In de middag was er een OK, leuk! Het was een OK aan de penis van een man die met zijn zaakje op de trede van een ladder was gevallen, auwch. Zijn blasbuis was hierbij gescheurd. Dit was drie weken terug, je kunt je nu wel een beetje indenken hoe het eruit zag, en helemaal toen het hele zaakje open gesneden was… Dat was het weer voor deze week! Haha ;)

Kwaheri Antoinet!